Táplálkozási sorozat (5/6): Mi a helyzet a rostokkal? A szénhidrátok közé soroljuk őket?

Táplálkozási sorozatunk ötödik része a rostokkal foglalkozik. Vajon a szénhidrátok közé tartoznak?

5 (2)

A rost is egy szénhidrát. A szénhidrátokat pedig, ahogy azt már megtudhattuk, két nagy csoportra lehet osztani:  

Egyszerű – cukrok

Összetett – keményítők és rostok

Annak ellenére, hogy a rost is szénhidrát, nem kell attól tartania, hogy bonyodalmat fog okozni ketózisa szempontjából, mivel emésztőenzimjeink nem tudják lebontani a rostokat, csupán a keményítőket. Az állatokkal ellentétben, az ember emésztőrendszere nem képes arra, hogy a belekbe kerülő rostokat felszívja. Éppen ezért a rost nem számítódik bele a napi elfogyasztott szénhidrátmennyiségbe.

Jogosan tehetjük fel a kérdést, hogy akkor mi értelme van a rostfogyasztásnak? Miért ajánlatos sok rostot fogyasztani? A rost fontos szerepet játszik az egészségünk megőrzésében! 

A rostoknak két csoportját különböztetjük meg oldhatóságuk alapján. Vannak a vízben nem oldódó rostok, és a vízben oldódó rostok. 

1. A vízben nem oldódó rost változatlan formában halad át emésztőrendszerünkön. Megduzzad és kitölti a beleket, ezáltal sokkal gyorsabban emésztődnek meg a tápanyagok az emésztőrendszerben. Megakadályozza a székrekedést, hiszen nem hagyja, hogy az emésztett étel túl sokáig maradjon a bélrendszerben. Az ilyen jellegű rostok fogyasztása megelőzheti a bélrendszeri megbetegedéseket, így a vastagbélrákot is. Az almahéj, a zabkorpa, a teljes kiőrlésű pékáruban található gabonafélék héja vízben nem oldódó rostokat tartalmaznak.

2. A prebiotikum fogalma gyakran elhangzik a tévéreklámokban – ez a megnevezés épp a második típust, tehát a vízben oldódó rostokat takarja. A prebiotikumok a belekben található egészséges baktériumok táplálékai. Az oldható rostok fogyasztása jótékony hatással van a belekben élő jó baktériumok populációjára. Tudjuk, hogy a belek mikroorganizmusai befolyásolják a vírusokkal és bacilusokkal szembeni ellenállóképességünket, lelki állapotunkat, és nem mellékesen hatékonyan csökkentik az elhízás veszélyét. Oldható rostforrást jelent az útifű maghéj (psyllium), vagy az inulin, amihez a cikória szirup által is hozzáférhetünk. Továbbá, megtalálhatók a gyümölcsökben, a zöldségekben vagy a gabonafélékben.


monika-telupilova-foto
Autor článku
Monika Tělupilová

Výživová poradkyně s desetiletou praxí v podnikání v oblasti výživy a vystudovaná nutriční terapeutka. Založila dvě pobočky výživové poradny, a to v Šumperku v roce 2010 a v Brně v roce 2012. Za dobu působení jimi prošlo několik tisíc klientů. Každodenně pomáhá desítkám lidí s úpravou jídelníčku za účelem zdravého stravování, redukce či nabírání hmotnosti. V roce 2017 byla porotkyní a součástí nutričního týmu pečujícího o finalistky České MISS. Výsledky úspěšných klientů můžete najít v časopise Tina. Několikrát vystupovala v ČT v pořadu Sama doma a Dobré ráno. Pravidelně publikuje v Brněnském deníku Rovnost, její citace se objevují v článcích na internetových portálech v Česku i na Slovensku. Je nutriční garantkou celorepublikového projektu Pestrá strava – CEFF v České i Slovenské republice.

Kövessen minket az instagramon, és ossza meg velünk az elkészített ételeiről készült képeit, vagy motiváljon mindenkit az eddig elért eredményeivel. @ketomixhuPROFIL MEGTEKINTÉSE

Látta még a fiókot?

Iratkozzon fel és sok előnyt élvezhet:

Születésnapi ajándék - feltétlenül töltse ki születési dátumát

Kedvezmény az ismételt vásárlások esetén

Átláthatóak az eddigi megrendelések

Gyors ismételt megrendelés

Nem muszáj kitölteni az adatait

Regisztráció

Nem marad egyedül!

Többezer önhöz hasonló ember osztotta meg velünk eredményeit, így motiválva egymást, táplálkozási tanácsadónk pedig minden kérdésére válaszol. Bízzon támogatásunkban és kezdjen el fogyni még ma!

CSATLAKOZOM A CSOPORTHOZ

TAGOK több mint 100 tag

A szállítás módjai

Csomagküldő - Házhozszállításhoz
990 Ft
Csomagküldő - Max. 8 kg
690 Ft